Vecka 37

Skriver mest det här inlägget för att jag själv ska kunna kolla tillbaka senare (:(: Tror inte att den lille kommer innan datumet om jag ska vara ärlig, Jag tror den stannar mycket längre. För jag känner inte av något speciellt. Eller ja, jag vet inte riktigt VAD man ska känna i vecka 37. Men jag hade föreställt mig att det skulle vara betydligt mycket värre. Vill ha bebisen i september. Det blir så sent annars ;D och jag vill slippa vara trött i kroppen, men annars har jag inga problem med att vänta om det ska vara såhär "lätt". Skönt med helg i morgon iaf.
Iaf så ser våran graviditet ut såhär just i dag. (:

Uträkning utgår från dagens datum: Tors 27 aug 2009.
Din graviditet startade Ons 17 dec 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Ons 31 dec 2008 (ägglossningen).
 Du är på dag 254 av 280. (90,7%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 1 full dag (v36+1).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tis 22 sep 2009
Du har 26 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 37:

26 aug - 1 sep 2009



Kroppen:

Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet:

Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.


Och det där är vad som sägs just nu. Bild på bebishuset kommer nog i morgon, men jag lovar inget. (:(: det är bäst så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0